Tielt, een veilige stad

9. Openbare verlichting

Tegen eind 2023 zal de helft van de verlichting verled zijn. Vanaf de herfst van 2023 gaat de verlichting ’s nachts weer aan, zij het gedimd waar mogelijk. De timing om in een tijdspanne van vijf jaar volledig omgeschakeld te zijn, blijkt voor Fluvius niet haalbaar. Er is wel een versnelde omschakeling onderhandeld en tegen 2028 zullen de 4500 armaturen vervangen zijn door LED-verlichting.

10. Circulatieplan

In april 2020 werd een studiebureau aangesteld om een mobilitietsplan uit te werken om meer ruimte te geven aan de zwakke weggebruikers. Dit plan is nu in testfase. Begin 2024 zullen de nodige bijsturingen worden gedaan.

11. Vervoersregio's

We nemen actief deel aan de besprekingen binnen Midwest om het openbaar vervoer en dus ook de mobiliteit van onze inwoner te versterken. Vooral de verbindingen van en naar de deelgemeenten zijn hierbij van cruciaal belang. Voor een overzicht van de stand van zaken kan u terecht op de volgende link die telkens de meest recente informatie bevat: https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid-en-de-mobiliteitsswitch/vervoerregios/vervoerregio-midwest.

12. App met veilige fietskaarten

De uitrol van het circulatieplan kende heel wat vetraging omdat er geen zinvolle tellingen konden gebeuren tijdens de pandemie. Intussen is dit plan in testfase maar nog niet definitief. Deze app kan pas ontwikkeld worden als het plan af en definitief is.

13. Informatie en bewustmaking

Promotie van hoffelijkheid en respect voor een veiligere verkeersomgeving staan elke maand in ons stadsmagazine... Weetjes, confronterende foto’s, statistieken, opfrissingen die allen een veiligere verkeersomgeving beogen, staan elke maand te lezen in het stadsmagazine. Ook de politiezone is tegenwoordig een stuk actiever op sociale media, enerzijds door tips te geven maar ook door campagnes aan te kondigen en achteraf statistieken vrij te geven over deze acties.

14. Fiets-o-strades

In het kader van de ontwikkeling van Tielt-Noord wordt gewerkt aan een vlotte, snelle en veilige fietsverbinding tussen Tielt en Kanegem. De aanleg van de oude spoorwegbedding tussen Tielt en Meulebeke zit in zijn finale fase. De heraanleg van de Deinsesteenweg met een afgescheiden fietspad zit in de pijplijn. De timing van deze dossiers ligt echter helaas niet in onze handen, maar duwen blijven we doen.

15. Fietsstraten

In de nasleep van het circulatieplan volgens het STOP-principe, worden de schoolomgevingen veilig gemaakt. Vanuit iedere wijk is er minstens 1 fietsstraat richting het centrum ingetekend.

16. Camera's met nummerplaatherkenning

De hoogtecamera’s hebben een ontradend effect waardoor het aantal vrachtwagens gevoelig is gedaald. Dit volstaat echter niet waardoor momenteel bijkomend gewerkt wordt aan een doorgangsverbod voor vrachtverkeer uit Meulebeke.

17. De Zuiderring

We blijven in alle overleggen, plannen en verkeersdossiers pleiten voor de voltooiing van de Zuiderring. Inmiddels gaan Pittem en AWV eindelijk akkoord met een haalbaarheidsstudie die de pijnpunten van het tracé in kaart moeten brengen zodat voor elk probleem een oplossing of alternatief parcours kan gevonden worden. Bijzondere aandacht zal gaan naar bos, wateroverlast, geluidsoverlast en onteigening van landoouwpercelen.

18. Voetpad - en fietsplan

Met de heraanleg van het voetpad in de Klijtenstraat en Huttegemstraat is het startschot gegegven voor de aanleg van rolstoel- en buggy vriendelijke voetpaden, steeds volgens vademecuum voor fiets- en voetgangersvoorzieningen. Verder hebben de leden van de ouderenverenigingen massaal gestapt om de pijnpunten in ons voetpadpartimonium in kaart te brengen. Hiermee werd een voetpadplan opgemaakt. De fietspaden werden dan weer getaxeerd en beoordeeld door de leden van de fietsersbond. Een aantal snelle aanpassingen gebeurden meteen na dit mooie verslag. Met het circulatieplan zullen de fietser en de voetganger nog winnen aan comfort en veiligheid. Deze werken zullen echter per definitie nooit af zijn. Ook al geraak je rond, dan nog zal het tijd zijn opnieuw te beginnen. Maar er is eindelijk een plan en het besef is er dat hierop blijvend moet worden ingezet.

19. Aankooppremie elektrische fiets

Door de opeenvolgende crisissen en de forse stijging van de loonkost, inflatie en energiekost, hebben we tering naar de nering gezet en moeten schrappen in nieuwe subsidies.

20. Kordate aanpak onveiligheid

Het systeem van de GAS-boetes is eindelijk in werking getreden en maakt komaf met de straffeloosheid voor sluikstorten, wildparkeren... Verder werden extra verplaatsbare camera’s aangekocht die rond afvalcontainers en op plaatsen waar baldadigheden gebeuren worden geplaast zodat ook hier geverbaliseerd kan worden. Nieuwe camera’s met een betere resolutie moeten vandalisme op en rond de Markt bestrijden. Ook wordt gecommuniceerd over de vastgestelde inbreuken en de gevolgen voor betrokkenen. Op die manier wordt het signaal gegeven dat straffeloosheid wordt aangepakt, wat een afschrikkend effect heeft. Ook hier is echter nog ruimte voor verbetering waardoor we het punt nog niet als voltooid beschouwen.

21. Wijkagent

Via de sociale media communiceert de lokale politie over de wijkwerking zodat de wijkagent en zijn rol beter gekend zijn bij de burger. Die weet zo voor welke zaken de wijkagent een aanspreekpunt kan zijn en weet ook wie deze is. Zo staat de politie dichter bij de burger.

22. Brandweerkazerne

De aankoop van de grond is een feit. De plannen zijn zo goed als klaar. De werken kunnen pas beginnen na de verhuis van het bedrijf dat tot op heden op deze grond is gevestigd, wat dan weer afhangt van het dossier van Tielt Noord. Wij zijn alvast klaar met ons deel van het huiswerk en staan klaar om van start te gaan.

23. Ambulancediensten

Na de commotie over de al dan niet bestendiging van de dienstverlening van de ambulancediensten in Tielt, moesten hier duidelijk beslissingen en afspraken rond gemaakt worden. De nodige afspraken en verdeelsleutels werden hiervoor vastgelegd in een samenwerkingsakkoord met de buurgemeenten die ook een beroep doen op de ambulancediensten. Ook werd een samenwerkingsakkoord gesloten tussen het Rode Kruis en het ziekenhuis zodat deze dienstverlening is gegarandeerd en zodat de vrijwilligers weten waar ze aan toe zijn.

Lees ook de stand van zaken rond wonen

Lees verder