30/05/2023 - 19:54
Iedereen Telt heeft mee het initiatief genomen en ondersteund om een bestuurskrachtanalyse te laten uitvoeren. Zo moesten we zicht krijgen op de draagkracht van de drie gemeenten Tielt, Pittem en Meulebeke afzonderlijk en de mogelijke voor- en nadelen voor alle partners bij een fusie.
Aan de hand van deze studie wilden we een duidelijk standpunt innemen over een eventuele fusie en dit dan opnemen in het kiesprogramma van 2024. Met het mandaat van een betrokken kiezer konden we hiermee aan de slag om tegen 2030 met een nieuwe gemeente/stad van start te gaan.
Democratie betekent dat we werken met een systeem van vertegenwoordiging. In 2018 zijn alle partijen van de drie gemeenten naar de kiezer gestapt met een project voor hun respectievelijke gemeente, en dit zonder over de gemeentegrenzen te kijken. In geen enkel programma stond het woord fusie vermeld. In geen enkel meerjarenplan stond het woord fusie te lezen. Toen in 2019 duidelijk werd wat de schuldafbouw zou zijn, kwam het fusiewoord nog steeds niet in beeld en bij alle aanpassingen aan het meerjarenplan sindsdien ook niet. Pas in 2023, en dus als het te laat is voor een participatietraject of voor een degelijke voorbereiding, komt de discussie op gang.
Wij voelen ons op vandaag bij gevolg niet gemachtigd om die keuze te maken en leggen dan ook graag ons oor te luisteren bij jullie, de inwoners en personeelsleden van de drie gemeenten. We kiezen ervoor om niet enkel de burger van Tielt, die ons verkozen heeft, te bevragen, maar ook die van Pittem en Meulebeke. Zij zijn hier immers ook betrokken partij. De mandatarissen van de toekomstige gemeente of stad zullen immers over de oude gemeentegrenzen heen moeten kijken. Algemeen belang moet en zal een nieuwe invulling krijgen, willen we spreken van een geslaagde fusie.
Vul onze poll in: https://forms.gle/wZ8UnRuA8c92hix2A
Argumenten pro en contra fusie
Hieronder krijgen jullie alvast een beknopte samenvatting van de pro’s en contra’s zoals deze uit de studie komen.
Voor meer uitleg, kan u aansluiten op een info- en vraagmoment in de drie gemeenten:
Pro’s fusie |
Contra’s fusie |
Aanvullende technische en operationele ambtelijke expertise. |
Ambtelijke nabijheid en kennis / voeling van de noden kan verloren gaan. |
Nu teveel eenmansdiensten die plat liggen bij verlof of afwezigheid. |
Op vandaag veel gelijkaardige ambtelijke profielen. |
Professionelere werking door delen loonkost van duurdere experten. |
Oppassen voor te groot middenkader. |
Veel gedeelde uitdagingen waar gezamenlijk in kan geïnvesteerd worden (zwembad, sportinfrastructuur, cultuur,…). |
Grote verschillen in beleidscultuur (privatisering zorg in Meulebeke versus publiek aanbod in Pittem en Tielt, bestaan kinderopvang, flankerend onderwijs,…). |
Draagkracht verhogen om dankzij de financiële schaalvoordelen toch te kunnen inzetten op domeinen die op vandaag geen of onvoldoende ambtelijke expertise hebben (lokale economie, landbouw,…) of gepaard gaan met een zeer hoge kost (cultuur,…). |
Moeilijkheid bij afstemming over strategische keuzes (steunmaatregelen binnen sociale dienst, vergunningenbeleid, subsidiebeleid, …). |
Grotere impact en dus luidere stem in grotere samenwerkingsverbanden. |
Indien we alle initiatieven en acties die de drie gemeenten vandaag doen over het grondgebied van de drie uitrollen zonder keuzes te maken, zal er geen financieel voordeel zijn, in tegendeel. |
Minder politieke mandatarissen en dus minder kosten (op voorwaarde dat er dan geen nood is aan een aantal voltijdse medewerkers is omdat het werkingsgebied en dus het aantal dossiers gevoelig stijgt). |
Uitgestrektheid van het grondgebied versus toegankelijkheid van de dienstverlening voor iedere burger. |
Hogere bijdrage vanuit het gemeentefonds. |
Verschillen in investeringsniveau en -snelheid hebben geleid tot grote verschillen in schuldgraad tussen de gemeenten. |
Eenmalige en gedeeltelijke schuldovername vanuit Vlaanderen van €19 000 000. |
Zeer grote verschillen in de rioleringsgraden zorgen voor (toekomstige) investeringskosten in vooral Meulebeke waar de schuldgraad per inwoner al veel hoger is dan in de andere twee gemeenten. |
Risico op verminderde aanspreekbaarheid, afstand tussen burger en bestuur wordt groter. |
|
Vrees bij kleine, goed functionerende besturen om de dynamiek te verliezen in een groter geheel. |
|
Fusiedebat moet kaderen in breder vraagstuk over het takenpakket en de organisatie van de lokale besturen (en voortbestaan provincies?). |
Hoewel de kolom van de contra’s iets langer is dan de kolom van de pro’s, geloven wij wel dat we op termijn niet anders kunnen dan in een fusieverhaal te stappen, zeker gelet op het stijgend aantal opdrachten dat de lokale besturen vanuit Vlaanderen doorgeschoven krijgen zonder bijhorende middelen. We wilden dan ook met deze stelling naar de kiezer stappen in 2024.
Vandaag ligt echter een nieuw scenario voor waarbij nu reeds naar een fusie zou gegaan worden. Dit betekent heel concreet dat er reeds in juli 2023 een principiële goedkeuring tot fusie zou gebeuren en in december 2023 reeds een definitieve goedkeuring moet gegeven worden op de gemeenteraad. Dan is er geen terugweg meer mogelijk.
Hieronder proberen we even beknopt de voor- en nadelen van een fusie in 2024 dan wel in 2030 in kaart te brengen.
Pro’s fusie 2024
Pro’s fusie 2030
Deze website gebruikt cookies. Lees meer